Frågor om minnesgåva
Att ge en minnesgåva i samband med en begravning är ett fint sätt att hedra minnet av någon som stått dig nära. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna vi får om minnesgåva.
Hur beställer jag ett minnesblad?
Du beställer ditt minnesblad via oss på hjart-lung.se/minnesgava. Här kan du välja mellan två motiv och lägga till en personlig text om du önskar.
Hur betalar jag för en minnesgåva?
Du kan betala din minnesgåva med Swish, betalkort, internetbank och faktura (inbetalningskort).
Om du betalar med Swish, se till att ha Swish-appen installerad på din mobiltelefon och att du i gåvoformuläret anger det telefonnumret som är kopplat till din Swish-app
Om du betalar med kort, kontrollera att ditt betalkort är öppet för onlineköp. Många banker stänger automatiskt betalkorten och du behöver då aktivt öppna det för att kunna betala via internet.
Hur mycket ska jag ge i minnesgåva?
Många ger en gåva som motsvarar kostnaden av en begravningsbukett eller krans. Men du kan själv välja vilket belopp du vill ge.
Kan jag öronmärka min gåva?
Du kan inte öronmärka gåvor. Din gåva till Riksförbundet HjärtLung används där den behövs som mest och gör störst nytta.
Kommer beloppet jag skänker att synas på minnesbladet?
Nej, vi lämnar inte ut uppgifter om beloppet för en enskild gåva.
Vad, och hur mycket, kan jag skriva på minnesbladet?
Ibland kan det vara svårt att formulera en sista hälsning. Hos Sveriges begravningsbyråer, som vi samarbetar med, kan du hitta tips på minnestexter, korta verser och dikter till begravningen och kondoleanser. På minnesbladet finns det plats för en hälsning upp till 7 rader. Om du vill ha hjälp att skriva en längre hälsning är du varmt välkommen att ringa givarservice på 08-55 606 00.
Hur skickas mitt minnesblad ut?
När du ger en minnesgåva till oss på hjart-lung.se/minnesgava får du välja om du vill att minnesbladet skickas digitalt eller med post till vald mottagare.
Ska minnesbladet skickas postalt till begravning hänvisar vi att ange begravningsbyrån som vald mottagare som sedan överlämnar minnesbladet till anhörig.
Vår ambition är alltid att skicka minnesbladet så fort som möjligt, leverans kan ta upp till 5-8 arbetsdagar.
Vilka kontaktuppgifter behövs till begravningsbyrå eller anhörig?
Vi behöver namn på den avlidne samt namn och adress till mottagare av minnesbladet (antingen begravningsbyrå eller anhörig) För att hitta kontaktuppgifter till begravningsbyråer - sök på den avlidna på Familjesidan eller Fonus minnessidor.
Om du inte har möjlighet att få fram adressen, kan du ringa givarservice på 08-55 606 200 så försöker vi hjälpa till.
Hur vet jag att min beställning är godkänd och klar?
Du får ett tackmeddelande på skärmen. Om du har angett din mejladress i beställningsformuläret, får du även ett mejl där vi bekräftar din beställning.
Jag är sent ute och begravningen är imorgon. Hinner minnesbladet fram?
När du beställer via webben kan du själv skriva ut minnesbladet och ta med dig till begravningen. Alternativ är att kontakta givarservice på telefon 08-55 606 200 så kan de hjälpa till att mejla det till dig eller till begravningsbyrån.
Jag behöver personlig hjälp med att ordna ett minnesblad, hur når jag er?
Givarservice har öppet helgfria vardagar måndag-torsdag klockan 09.00-15.00 (lunchstängt 12.00-13.00) samt fredagar klockan 09.00-12.00. Kontakta givarservice på mejl eller ring 08-55 606 200