2024

Reportage från utflykter, resor mm 2024

Läsecirkelns Sörmlandsresa den 13 – 15 maj 2024

Under hösten 2023 och våren 2024 har nästan 30 medlemmar från vår förening läst om Sörmland och nu i maj månad var det dags att åka till detta landskap och dess största stad Eskilstuna. Lennart Johansson och Johnny Johansson har varit aktivitetsledare för denna cirkel och som möjliggjort att resan blev av. Lennart har genom åren haft totalt åtta läsecirklar varav Johnny har varit med på de fyra sista. De har åkt till olika ställen i södra Sverige. Läsecirklarna som avslutas med en 3-dagars resa har varit mycket uppskattade bland medlemmarna i HjärtLung Borås-Ulricehamn.
På årets resa var det 29 från föreningen som deltog.

Södermanland och Eskilstuna

Södermanland, även kallat Sörmland betyder Södermännens land, vilket var det folk som bodde söder om Mälaren. Antalet invånare är drygt 1,3 miljoner.

Eskilstuna är den största tätorten och i den bor drygt 70 000 invånare (2022) I hela kommunen bor drygt 107 00 invånare (2023). Eskilstuna fick sitt namn efter biskop Eskil av Tuna stift  med biskopssäte i Tuna, motsvarande nutida Eskilstuna.

AB Bolinder-Munktell (ofta förkortat BM) var en traktor- och maskintillverkare från Eskilstuna som bildades år 1932 genom en sammanslagning av de båda mekaniska verkstäderna Bolinders Mekaniska Verkstads AB i Eskilstuna och Munktells Mekaniska Verkstads AB i Stockholm. Läs mer om Bolinder-Munktell

Lennarts berättelse om resan
Det var ett glatt gäng resenärer som kom i väg strax före kl 09.00 måndagen den 13 maj.

Vädret var kanon, sol från en klarblå himmel. Vi gjorde det första stoppet vid Brahehus norr om Gränna. Där drack vi vårt medhavda kaffe som smakade väldigt gott och vi hann också att titta på den vackra utsikten över Vättern och Visingsö. Nästa stopp blev restaurang Wetternmagasinet i Motala där det var uppdukat för lunchbuffé, som smakade utmärkt efter allt sittande i bussen.
Alla som ville kunde gå utefter Motala ström och beundra båtar och husbåtar som låg förtöjda vid kajen.

Resan gick sedan vidare mot Eskilstuna och Hotell Bolinder Munktell där vi checkade in. Vi inkvarterade oss i våra nyrenoverade rum, där alla låg på första plan så det var lätt att hitta. Hotellet hade tagit hänsyn till våra handikapp med rollatorer och rullstol. Kvällsmål serverades som buffé så alla kunde äta och dricka som var och en ville.

Rådhuset i Torshälla.jpg

På tisdagsmorgonen den 14 maj kom vår guide Linda till hotellet för en guidad tur runt Eskilstuna och Torshälla. Vädret var även denna dag kanon. Det kanske var lite för varmt för att stå ute och lyssna, för Linda hade så mycket att berätta och som var intressant att höra på. Tur var att det fanns AC på bussen så de som inte orkade att stå i solen och lyssna, så var bussen öppen att vila i. Vi drack förmiddagskaffe på Rådhuscaféet.

Rådhuset i Torshälla

Eskilstuna 1.jpg

Här får vi information av Linda om vikingatiden och Sigurdsristningen

Efter besöket i Torshälla gick färden vidare till Eskilstuna och Rademacher-området där vi åt lunch på Jernberghska. Efter lunchen kunde vi besöka hantverkare som hade öppet för vår skull. Vi gjorde en rundtur i Eskilstuna för att till slut komma till hotellet.

Munktelmuseet 1.jpg

Några tog tillfället att besöka Bolinder Munktellmuseet och andra vilade efter en lång och lärorik dag.

Eskilstuna 2.jpg

Eskilstuna 5.jpg

På kvällen hade vi ett samkväm där vi sjöng allsång, hade dragning på vår tipspromenad, lite tilltugg och ett gott umgänge.

Eskilstuna 3.jpg

På morgonen den 15 maj startade färden mot Borås. Vårt första stopp var Café Tutingen i Askersund, där vi drack vårt förmiddagskaffe med nybakta wienerbröd.

Sedan gick färden vidare till Stampens Kvarn i Hjo där vi åt lunch. Nästa och sista stoppet blev Ribbingsgården i Borås, dit vi anlände vid 16 tiden.

Lennart

Munktelmuseet 2.jpg

Munktelmuseet 3.jpg

Vi tackar dessa herrar, Lennart Johansson och Johnny Johansson för sitt enorma engagemang att genomföra läsecirklarna och dess resor under flera år. Till mycket stort och trevligt nöje för våra medlemmar.
Lennart säger att det var sista gången.

Men den som lever får se………

Lena Bengtsson
Webbansvarig

Korvgrillning Varnum den 22 maj

Korvgrillning 4.jpg Korvgrillning 5.jpg

Korvgrillning 6.jpg Korvgrillning 7.jpg

Korvgrillning 9.jpg  Och så till sist lotteriet.

Öckerööarna den 7 maj

Det var 54 personer med på denna resa. Och nästan alla fångades av fotografen.
Och som sig brukar skedde resan i vackert vårväder och som synes med en klarblå himmel.

Torsdagen den 11 april åkte vi till Cesarstugan, strax utanför Falköping

Vi blev guidade på muséet Bondens år samt åt en god lunch.

Därefter gick resan vidare till Falbygdens ost.

Som en liten bonus på resan fick vi även se en otrolig mängd med dansande tranor.

En värld av Skifs

Björn Skifs 2.jpg                Björn Skifs 1.jpg

Fredagen den 26 april var 30 av föreningens medlemmar på Rondo i Göteborg för att avnjuta scenshow  med Björn Skifs. Kvällen inleddes med en välsmakande trerätters middag som följdes av två timmars underhållning.  Björn Skifs tog med oss på en musikalisk resa från det han slog igenom på 70-talet och fram till nutid.

Björn Skifs 3.jpg

Alla rycktes vi med i låtarna som fortfarande håller hög klass. Uppskattningen av showen var stor vilket inte minst märktes vid avslutet. Stående ovationer och åskliknande applåder.