- och hur den blir det varje gång
När du möter vården är du ofta i ett utsatt läge. Då betyder det fantastiskt mycket att känna sig sedd. Att sjuksköterskor, läkare, fysioterapeuter, arbetsterapeuter och annan vårdpersonal som du träffar, ser dig som en människa och inte bara som en patient med en diagnos.
Personcentrerad vård är ett sätt att jobba så att alla känner sig sedda varje gång de har kontakt med vården.
Den tid som tas för att lyssna och komma överens om en hälsoplan betalar sig mångfalt i form av kortare vårdtid.
(Jamfört med traditionell vård)
gånger större chans att patientens tillstånd förbättras
Fors et al. 2015. Vid akut kranskärlssjukdom
kortare tid på sjukhus
Ekman et al. 2012; Hansson et al. 2015
Högre tillit till sin egen förmåga
Fors et al. 2015 (Dudas et al. 2013)
Vi vill att det ska vara lätt att ha kontakt med vården. Saklig och entydig information ger stöd till egenvård. Du har en fast vårdkontakt och vården samlas kring dig.
Bara 40 procent av de som har en kronisk sjukdom i Sverige har en hälsoplan, jämfört med 80 procent i flera andra länder. Sverige har mycket att lära när det gäller att se personen i patienten.
Så ser Riksförbundet HjärtLung på
Partnerskap
Patienten är expert på sin egen upplevelse
Patientberättelse
Lyssna på patientens egen berättelse
Personlig hälsoplan
Patientens mål och berättelse finns i ett levande dokument
Har du tankar eller frågor kring personcentrerad vård. Välkommen att kontakta Riksförbundet HjärtLung.
Ring oss på 08-556 06 200 eller skicka e-post till info@hjart-lung.se